søndag 23. februar 2014

Om å holde foredrag på RootsTech


Jeg har siden RootsTech ble opprettet i 2011, hatt et sterkt ønske om å delta uten at det hittil har passet inn med andre planer. Da jeg så invitasjonen til RootsTech 2014 i fjor sommer og muligheten til å melde på foredragsforslag, ble lysten veldig stor til å forsøke. Etter kraftig støtte fra min gode men nå avdøde venn Finn Guttvik, ble det slik at jeg sendte inn et forslag.

Det jeg tenkte kunne være aktuelt, var å fortelle om vårt Digitalarkiv og de forandringer som der har skjedde de siste par åra. Jeg vet jo at Digitalarkivet brukes av veldig mange amerikanere og at de har hatt veldig mye hjelp gjennom det de har funnet der.

Etter noen tids venting, kom eposten i begynnelsen av august om at jeg var plukket ut som en av ca 200 foredragsholdere til RootsTech 2014. Så nå var det bare å begynne skikkelig planlegging. Den fasen skal vi imidlertid hoppe lett og elegant over.

Torsdag var opprunnet og spenningen var stor, hvordan skulle dette gå, ville det komme noen? Vi hadde sett på lokalet dagen før og det var ikke ideelt. Blant annet var skjermen plassert slik at det var vanskelig for de som satt bak i lokalet å se hva om foregikk. Dessuten ble det veldig varmt.

Dagens første program etter frokost var åpningen av konferansen. Den var kjempemessig med gode innledere og avansert teknisk opplegg, men det er en annen historie. Det hele varte til ti over ti og dermed var det bare 20 minutter til jeg skulle i ilden. Et stykke unna var det, og noen tusen personer som skulle forsøke å manøvrere seg ut av lokalet og finne fram til sine respektive foredrag. Det skulle være 19 forskjellige foredrag.

Jeg hadde vært såpass forutseende at jeg hadde vært i møterommet og installert meg og gjort alt klart til foredraget. I kaoset som var i korridorene, hadde jeg ikke særlige forhåpninger om at det skulle være så mange som fant fram til mitt lille foredrag. Overraskelsen var derfor stor da vi kom fram til lokalet og så at det allerede var nesten helt fullt.
Foto: Ann-Carin Bøyesen

Her var ikke tid til å bli særlig nervøs, en tekniker hjelp meg med lydanlegget og når det var klart, var det bare å sette i gang. Lokalet var helt fullt – 200 sitteplasser og jeg så at det var en del som hadde tenkt seg inn og som ikke fikk plass.

Det var første gang jeg skulle holde foredrag på engelsk. Jeg tror vel at min engelsk er forholdsvis brukbar, men det blir noe annet å skulle holde foredrag. Men jeg tror akkurat det gikk stort sett greit selv om jeg nok hadde en del norske ord innimellom.

Underveis hadde jeg inntrykk av at forsamlingen fulgte veldig godt med på det jeg hadde å meddele og de lo også av en del av mine små morsomheter. Og plutselig var den tilmålte tida forbi, og jeg som hadde enda noen bilder igjen. Etter foredraget var det mange som etterpå hadde spørsmål eller som ville takke for foredraget.

Ekstra morsomt ble det da en lang rekke av tilhørerne i løpet av resten av konferansen stoppet meg og takket for det jeg hadde gjort og at jeg hadde tatt turen til Salt Lake City.


Manus til foredraget finner du her: http://www.fkarlsen.net/drupal/node/22

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar